Uitnodigingen save-the-dates, wat is het verschil?
- Romana van Marrewijk
- 31 okt 2024
- 3 minuten om te lezen
Weet jij wat het verschil is tussen de uitnodigingen en save-the-dates? Op een gegeven moment tijdens het plannen van je bruiloft moet je dus gaan nadenken over de save-the-dates en uitnodigingen. Ehm... Gaat het je al duizelen? De save-the-dates en uitnodigingen lijken misschien op elkaar, maar zijn wel degelijk verschillend! In dit blog vertel ik je over de verschillen en wanneer je het best je save-the-dates en uitnodigingen kunt versturen.

Wat is een Save-the-date?
Een save-the-dates is heel simpel gezegd een aankondiging van jullie grote dag. Als jullie gasten een save-the-date hebben ontvangen, kunnen ze alvast jullie trouwdatum in hun agenda blokken. Het is dan ook een heel handige heads-up en zorgt ervoor dat jullie al vroeg in het plannen van de bruiloft een goede inschatting kunnen maken van wie er op de bruiloft komt.
Waarom een save-the-date versturen?
Een save-the-date versturen is zowel handig voor jullie als jullie gasten. Zoals gezegd heeft het jullie gasten alvast een heads-up en weten ze dat ze de datum vrij moeten houden voor jullie bruiloft. Voor jullie twee is het ook fijn, omdat je hiermee zekerder bent dat mensen op jullie trouwdag kunnen komen.
Tip: hoewel save-the-dates geen uitgebreide informatie hoeven te bevatten, kan het leuk zijn om alvast een voorproefje te geven van de stijl van jullie bruiloft. Denk aan kleuren, typografie of zelfs een klein grafisch element dat jullie thema weerspiegelt.
Wanneer verstuurt je de save-the-dates?
De save-the-dates verstuur je gewoonlijk zo'n 6 tot 12 maanden voor de bruiloft. Vaak zodra de datum en locatie van jullie bruiloft vastliggen.
De officiële uitnodiging
Waar de save-the-dates enkel een eerste aankondiging zijn, kun je bij de officiële uitnodiging alles uit de kast trekken! Deze bevat dan ook alle informatie die jullie gasten nodig hebben en kun je helemaal passend maken bij jullie bruiloft. Zo bevat de officiële uitnodiging:
De exacte tijd en locatie van de ceremonie en het feest
RSVP-instructies en eventuele deadlines
Dresscode en andere praktische informatie (zoals een routebeschrijving of hotelopties)
Dat is best veel informatie! Een trouwwebsite biedt dan ook de ideale uitkomst! Op een trouwwebsite kun je namelijk makkelijk alle informatie kwijt, en nog veel meer dan dat. Denk bijvoorbeeld aan foto's, een uitgebreide routebeschrijving of een Spotify playlist. En dat allemaal helemaal in de stijl van jullie bruiloft. Ideaal! Op de officiële uitnodiging plaats je dan een QR-code, zodat jullie gasten makkelijk naar de trouwwebsite worden geleid. Superhandig! Benieuwd naar alle andere voordelen van een trouwwebsite? Lees hier over de 5 voordelen van een trouwwebsite.
Wanneer verstuur je de uitnodiging?
De uitnodiging verstuur je meestal 3 tot 1,5 maand(en) van tevoren. Dit geeft de gasten genoeg tijd om hun RSVP in te vullen en om zich voor te bereiden op jullie grote dag.
Hoe verschillen de save-the-dates en de uitnodigingen van elkaar?
Het belangrijkste verschil zit hem in de functie en het moment van versturen. De save-the-date is een vooraankondiging met alleen de datum en basisinformatie, terwijl de uitnodiging veel uitgebreider en gedetailleerder is. Samen zorgen ze ervoor dat jullie gasten goed voorbereid zijn en zich alvast kunnen verheugen op jullie grote dag.
Moet je allebei versturen?
Nee, dat is geheel aan jullie! Niet iedereen vindt de save-the-date nodig, maar het kan wel een hoop rust geven, vooral als jullie een grote gastenlijst hebben of trouwen op een verre bestemming. Sommige mensen kiezen er ook voor om een save-the-date gewoon via What's app te versturen. Net zo makkelijk!
Willen jullie save-the-dates en/of uitnodigingen die passen bij jullie bruiloftsthema en unieke stijl? Neem contact met me op, en ik help jullie graag met een prachtig, samenhangend design dat jullie gasten meteen in de sfeer van jullie grote dag brengt!
Comentários